22 Febbraio 2010

“Dopo el Giorno del ricordo sarìa de istituir el Giorno del fazo”

Riceviamo da Piero Vis’ciada, della comunità degli esuli di Piemonte d’Istria, una Lettera aperta a Ezio Giuricin, editorialista della Voce del Popolo. Giuricin aveva parlato del Giorno del Ricordo con questo articolo, clicca qua

Carissimo Ezio, caro colega,

semo tuti e do editorialisti, sicuramente ti più importante e famoso de mi, mi po son editorialista-fai da te …ma son anche caporedator …diretor …impaginator e bubez de sto foglio paesan che se ciama col mio nome: “Piero Vis’ciada”. No son un vero giornal, no son un prodotto editoriale, riporto quatro curiosità semiserie e qualche notizia sule atività dela Comunità de Piemonte d’Istria, dei esuli o come che ciamè voi dei “andati” da Piemonte d’Istria. Bon, sicuramente la Voce del Popolo – giornal che publica i tui editoriali – xe tuto de un altro livel, ma mi nel mio picio me difendo, anzi me piasi atacar e contratacar (xe la sindrome del barboncin… più un xe picio e più abaia) e go riaperto per questa ocasion el foglio che gavevo deciso de no stampar più dopo cinque anni che lo mandavo in giro ai amici. Te son sta proprio ti a farme cambiar idea per via de quel che te ga scrito su la Voce del Popolo in ocasion del Giorno del Ricordo (sul numero del 10 febraio). Xe una roba impressionante e anche fin noiosa cossa che no capita de leger in sti giorni su questo argomento, el Ricordo. Loghi comuni, barufe su le colpe de un e de l’altro, boni propositi del governo, entusiasmo dele associazioni… ma niente che rivi a lassar un segno (Sto anno no xe sta nianche le solite barufe tra presidenti). E con sto spirito iero predisposto a leger anche el “vostro” giornal: editoriale di Ezio Giuricin… bla bla bla.. un bel articolo… ma rivando quasi fina in fondo un poco sbadigliavo (te digo, no xe un argomento eletrizante) quando me colpissi un passagio che torno a rileger un per de volte: “Dobbiamo immaginare un nuovo grande progetto comune (esuli e rimasti n.d.r.) in grado di creare sbocchi e possibilità di sviluppo sociali, economiche e culturali per le nuove generazioni degli esuli e della minoranza.”…. Orpo ! …e che novità xe sta qua !? Qua no se parla del ieri, del nostro passato ma de un qualcossa che per noi (esuli e rimasti) xe incredibimente “spaventoso” …el futuro.

Semo istriani noi (esuli, andati) e voi (rimasti, abitanti) ma apunto da 65 anni divisi in do categorie ben precise e definide a prova de “inquinamento” (anche se ultimamente qualchedun in efeti se ga “missia”). Semo però istriani, parlemo la stesa lingua, el steso dialetto, ne piasi la malvasia, el crudo tajado in un certo modo… e gavemo -noi e voi- el stesso picio problema che ne tormenta e ne “spaventa”… el futuro. I veci mori e no servi eser esule o rimasto… ne toca a tuti, pochi i giovani de qua come de là, e quei pochi ga altro per la testa, lori ga de pensar a quel che a noi no ne piasi pensar… al futuro. E alora mi me go domandado: “Ma perché sto mato, cioè ti, ghe vien in mente de tocar sto tasto?” Non solo te se ga messo a parlar del futuro ma te lo ga fato misiando insieme lana e seda… el diavolo e acqua santa (decidi ti chi xe l’un o l’altro). Quindi, siccome mi credo che nisun scrivi una roba a vanvera o per caso go cercado de imaginar qual iera el motivo el scopo de sta tua iniziativa “rivoluzionaria”.

Malignazo, come che son, go pensà che siccome (voi) se co l’acqua ala gola ste pensando come zucarne dentro (noi) per becarghe ancora qualche scheo a “pantalon Italia”. Ma dopo, rilegendo de novo tuto l’articolo, son restà pervaso de buonismo (ogi sai de moda) e de ottimismo (merce più rara). Sul Giorno del Ricordo te ga scrito: “Non basta dunque che un giorno all’anno qualcuno pubblichi un libro, produca un film, una trasmissione, realizzi un progetto culturale, e che ci si accontenti di contenuti mediocri, poco appetibili o non accurati dal punto di vista scientifico, professionale, culturale.”…Vero ! Verità santa ! e dopo… “La Giornata del Ricordo va liberata dai pesi e dai pregiudizi del passato, dagli steccati del presente, per trasformarla in un possente strumento di crescita della coscienza collettiva degli italiani (oltre che di tutti i cittadini di queste terre)” …Giusto !…le nostre terre… insomma, anche le vostre. E più avanti: “Il ricordo non può e non deve imprigionarci, dalla presa di coscienza della nostra storia e delle nostre esperienze, collettive ed individuali, dobbiamo trarre la forza per diventare più liberi.”…Liberi !? “Libertà” …qua me xe vignudo in mente de quando xe vignudi quei che a tuti i costi ne ga voluto propinar la “Libertà ai popoli”… me go ricordado de tuti i dani che i ne ga combinado, anche a questo servi el Giorno del Ricordo ma apunto, el Giorno del Ricordo ga de esser anche trasformado in un “possente strumento de crescita dei cittadini de ste terre” no basta “na volta all’anno publicar un libro o acontentarse de prodoti mediocri” el Ricordo “no ne devi imprisonar” …dovemo esser liberi. Ma liberi de cossa? De solito se pensa a “liberi de esser” ma che no pol esser disgiunto, digo mi, dal “liberi de far”. Mi, per esser un omo libero devo esser libero de far. Quindi più che de un “Giorno del Ricordo” saria bisogno, per eser liberi, de un “Giorno del …Fazo” un Giorno che no sia de “solo ciacole e niente fritole”, un giorno che semo tuti contenti de quel che gavemo fato più de quel che gavemo dito o sentido dir.

Quindi, caro Ezio, go verto el pc e me go messo a scriverte questa mia con una idea ben precisa in testa, una proposta che partindo dal fato che “dobbiamo immaginare un nuovo grande progetto comune in grado di creare sbocchi e possibilità di sviluppo sociali, economiche e culturali per le nuove generazioni degli esuli e della minoranza…” trasformi tute ste bele parole in fritole, che no le resti solo ciacole. Alla tua idea “rivoluzionaria” de parlar del futuro ghe zonto la mia idea ancora più “rivoluzionaria” de trasformar sta parola “futuro” in un fatto concreto. In sti giorni go letto, con angoscia, che a Roma una dele nostre associazioni sta trapolando col Comun roman per “dar vita” a una Casa del Ricordo. No so cossa che i ga in te la testa ma mi me vien mal a pensar a un futuro da esule serado in una Casa del Ricordo (…o de riposo… eterno). A mi me piasi la mia terra, l’Istria, la tua terra, la nostra terra insomma (a remengo sto noi-voi, nostro-vostro !). No go de farme intrapolar per altri 60 anni in un sarcofago quando che a pochi chilometri xe la mia terra, le mie case, le mie campagne, el mio mar istrian. E a remengo i confini e anche quei “do mone” de ex-compagni che dopo verne butà fora de casa -in nome dela “fratellanza”- desso no i se pol veder e no i riva a nianche a meterse dacordo per un metro de la nostra tera!

Quindi caro Ezio, rivo anche al dunque, trovemose, parlemone, vardemose in tei oci, come faseva i nostri veci, decidemo de FAR qualcosa e femolo. Mi go a cuor Piemonte d’Istria, te sa, quel paese del interno de cui -un giorno si un no- compari un articolo sul vostro giornal e sul Picolo per progeti che dopo resta tali (per via che no xe bori…). I ga intenzion de far un pastrocio de vilagio turistico a più stele che co la nostra storia, la nostra cultura, la nostra tradizion no ga niente a che far. No so come che i xe messi co le proprietà ma imagino che, come per tuta l’Istria, sarà un remitur. Podemo far qualcosa per sto paese, che sia ben fato ? …che no sia una dele tante porcade turistiche? Qualcosa insomma che crei “possibilità de sviluppo sociale, economico, culturale” per le nuove generazioni de esuli e rimasti de Piemonte e no un Rural anonimo che finiria per portarghe vantagi solo che ai soliti noti. Cossa te par? Mi diria de trovarse, disi ti un giorno, su a Piemonte, per una “tavola rotonda” (o anche quadrata come quele del agriturismo sul montisel) dal titolo “Oltre el Giorno del Ricordo …el Giorno del Fazo” sototitolo “Tornando a (ripopolar) Piemonte d’Istria” . Un ocasion per crear due nuove e “future” categorie, dopo i “esuli e rimasti” i …. “tornandi e riaccogliendi”. Istriani….del futuro !

Piero Vis’ciada
Comunità degli esuli di Piemonte d’Istria

Leggi l’articolo originario di Gianni Giuricin

90 commenti a “Dopo el Giorno del ricordo sarìa de istituir el Giorno del fazo”

  1. massimiliano ha detto:

    bravo Piero.
    il tuo articolo, ha come denominatore comune un concetto che non hai mai (non so se volutamente o meno) pronunciato al suo interno, ossia: istrianità.
    per chi capisce, sente, prova certe cose e sa di cosa stiamo parlando, penso che non serva aggiungere altro.
    hai riassunto nelle tue righe quello che è il principale problema: fare, crescere, vivere e non sopravvivere.
    e perchè ciò sia realtà, serve che la coscienza dell’identità istriana si traduca in qualcosa di tangibile e concreto. altrimenti, resteremo sempre qui a “ricordare” o – per i più profondi, a leggere un libro di Tomizza.
    sono dei giusti e sacrosanti punti di partenza, ma, e poi?…

  2. effebi ha detto:

    Bella Piemonte, vorrebbero farne un Rural a quattro stelle, ma il progetto non decolla: non c’è l’indispensabile finanziatore, quello che qualcuno vorrebbe fosse un pool di regioni italiane e regione istriana il tutto spacciato per “recupero culturale”

  3. Piero Vis'ciada ha detto:

    Salve !

    – Un saludo a tuti. Rinragazio Bora.la che me ga publicado questa letera aperta. Per saver qualcossa de più su de mi o sul paese in question sugerisso el sito:
    http://www.piemonte-istria.com

    – Chi che vol ciacolar con mi me trova anche in fezbuk dove propio ieri go festegià i 300 amici… istriani in massima parte ma anche fiumani, dalmati, furlani e amici de ogni dove.

    http://www.flickr.com/photos/pierovis-ciada/4343680806/

  4. massimiliano ha detto:

    più che “recupero culturale” lo definirei una “magnadora transfrontaliera”…
    non servono casinò, resort a 27 stelle o altre proposte elitarie e/o palesemente legate agli intrallazzi mafiosi.
    servono progetti concreti e – prima di tutto – autonomia patrimoniale per le istituzioni della comunità italiana, soprattutto a livello imprenditoriale.
    slegarsi dalla logica delle prebende di stato (italiane, slovene o croate che siano) e rendersi indipendenti.
    ma la politica attuale (di la e di qua), vuole questo?

  5. Piero Vis'ciada ha detto:

    – Per giusto xe el caso de publicar el link del articolo in question de Ezio Giuricin “Perchè ricordare”.
    (Voce del Popolo 10 febraio 2010)

    http://www.edit.hr/lavoce/2010/commenti/eziogiuricin.htm

  6. Piero Vis'ciada ha detto:

    – che strano efeto che ga fato sto post, da quando el xe sta publicado in tuti i altri post dove se parla de foibe, esuli, comunisti, fasisti e beni abandonati no scrivi più nissun (ma nianche qua)

    – intanto su fezbuk go avudo tante nove richieste d’amicizia tra cui in particolare una de un che me scrivi:

    —————————————–
    Ciao.
    No se conossemo.
    E non son istrian. Però son anche mi de una comunità maltratada e sfrutada. Son dela minoranza slovena in italia. Go leto el tuo articolo su http://www.facebook.com/l/0bacc;bora.la e me ga incuriosido. Veramente fin desso no go letto niente de edificante ma solo zente che critica i altri. E questo val sia per istriani che per minoranza. E tuti e do vien usadi dai politicanti per i propri scopi. Sopratuto i politicanti de Trieste e dintorni. Allora go volesto veder come va a finir sta storia del tuo articolo. 🙂
    ——————————————

    beh, semo in due a voler veder come va a finir sta storia, e no semo propio “gemei”

    queste xe le condivisioni che dovemo andar a zercar.

  7. matteo ha detto:

    la condivision xe piu grande che la division, infondo xe pasadi 60 dalla guera, 20 ani dala jugo e un par de ani dalla eu, deso viendentro anche la cro e dopo i fioi noi savra gnanca cosa iera, chi se ricordera dele divisioni, solo i politici per i voti

  8. Piero Vis'ciada ha detto:

    – quindi, podemo “condivider” che una situazion del genere xe asurda ? case svode che crola, paesi stravolti, resi maceria. Monumenti ala supidità del omo.

    http://www.flickr.com/photos/pierovis-ciada/4379648699/

  9. Piero Vis'ciada ha detto:

    – e se vol costruir campi de golf !? villaggi a quattro stelle !? se sogna el “modello toscana” !? se ga el coraggio de pensar che devi esser le regioni italiane (veneto in primis) a meter a posto quanto de “italian” xe sta distrutto ? (lasando fora dela porta -ancora una volta- i esuli ?)

  10. ciccio beppe ha detto:

    Parli di “italian”, ma sai scriverlo?

  11. Piero Vis'ciada ha detto:

    – Ciccio Beppe, tuto qua quel che te vien in mente de dir ?

  12. Clapa IFD ha detto:

    Bravo Piero. Bravo Ezio.
    Cinque anni fa go scuminziasto sta bataglia. Cusì bixogna far.
    Ma atension. No xé posto per i profitatori e i falsi amici. o vien dal cuor sta roba o altrimenti mejo lasar perder

  13. Piero Vis'ciada ha detto:

    beh, da Ezio no go vudo ancora grossa sodisfazion, qualcossa si, ma disemo che semo fermi… vedemo ah… ve conterò.

  14. jacum ha detto:

    el tempo del “FAZO”…si i bauli e tornar in Istria.

    no xe un ciolta pel cul, ma anzi un augurio che voi exuli torné de dove se venui.

  15. Piero Vis'ciada ha detto:

    – esato, xe quel che digo, ma no i me ciapa sul serio. Cioè, le asociazioni de esuli no riva a entrar nela mentalità che forsi i tempi saria anche rivadi (a qualchidun al vertice ghe piasi tropo orgaizar convegni, mostre, verzer musei, case del ricordo…) e ai rimasti (ai vertici de lori) credo che ghe vegni mal de panza aver tra le scatole qualchidun che ghe scompiglia …el “gregge”.

    bon, per quel che riguarda l’argomento inveze un primo incontro, informale, ghe xe stado.
    (…continua)

  16. Richi ha detto:

    Scuseme se me intrometto ma…..no basta far qualche chilometro oltra confin e ANDAR AD ABITARGHE DIRETTAMENTE? No penso che ghe sia problemi o divieti, specialmente per la parte Slovena che xe UE.

  17. jacum ha detto:

    allora,

    perché gli esuli no i vendi quel che i ga a Trieste, i sera botega i se ciapa e i torna indrio?

    la slovenia xe in europa e la minoranza taliana xe ben tratada, quindi xe solo una question de mover el cul.
    per la croazia forsi, e digo forsi, xe un po’ meno semplice.

  18. Piero Vis'ciada ha detto:

    16 – ANDAR AD ABITARGHE DIRETTAMENTE

    si, basta butar fora la gente che abita nele nostre case… (no ghe gavevimo pensado, epur qualchidun infati cussì ga fato… con noi)

    17 – te me da na man a sfratar un per de lori in centro de koper-capodistria ?

  19. Piero Vis'ciada ha detto:

    – jacum
    …o te lo ga ti ? savè, a noi istriani se no i ne fa el prato inglese no tornemo…
    http://www.flickr.com/photos/pierovis-ciada/3267039228/in/photostream/

  20. Richi ha detto:

    Quele xe case de sessanta ani fa e la casa se tendi a cambiarla dopo tot decenni.
    Un che ga nostalgia della sua terra ghe va ben penso de tornar a starghe e basta, indifferente in che via del paese/citta’, basta la piu’ vizina possibile. O volemo appunto smacar fora de quele case che no c’entra niente?

    El discorso me xe venudo in mente proprio perche’ go parlado de recente con un esule, el me ga piu’ o meno dito cussi’:
    “Inutile illuderse, se spetavo Roma o Lubiana, cori che piovi, no i ga nessun interesse a moverse ne mai lo fara’. Alora me son comprado una casetta vizin ala mia nel mio paese visto che quela che iera mia adesso xe abitada da una famiglia e se Dio vol piu’ avanti gavaro’ la restituzion dei terreni. Intanto son contento la'”

    El me ga anca dito tra l’altro che el xe in ottimi rapporti con i muli, una coppia sulla trentina, che ga la casa sua, disendome che secondo lui i muli de oggi no ga colpe per quel che ga fato i pari. Non sembra sensado?

  21. jacum ha detto:

    caro Richi,
    son in sintonia con ti con quel che te ga riportá.
    xe ciaro che i exuli i continui a insister (asria de dir romper) sule case e tereni abandonaj, ma devi eser anca ciaro che no ghe verá mai riconosú njente. no go capí quante prove i devi ricever e subir.

    exule! te son tanto afezioná ala tua tera?
    ciapite e torna!
    inizia de capo, zira pagina, tirite su le manighe e taca a lavorar. fa amicizia con i tuoi novi vicini de caxa e vivi in paxe!

  22. effebi ha detto:

    le ipotesi, le opinioni e le possibilità sono molteplici
    proprio per quelsto alcune “semplificazioni” lasciano il tempo che trovano.
    richi, anch’io conosco “diversi” esuli che mi raccontano “diverse” cose. ne prendiamo uno, il tuo, e ne facciamo la regola ?

  23. Richi ha detto:

    Bisogna avere senso pratico, se si e’ interessati al concreto, altrimenti tutte ‘ste celebrazioni e questi discorsi hanno pochissimo senso se non quello di dare visibilita’ a chi ci mangia sopra.
    Sinceramente la via piu’ realistica, effebi, mi sembra quella del ritorno concreto.
    Quali altre ti sembrano possibili? Buttar fuori di casa decine di migliaia di persone che non c’entrano niente? O aspettare i tempi rapidissimi dei vari governi?
    Se uno vuol tornare, come ha detto jacum, su le maniche e ricominciare da zero, altra soluzione non c’e’.

  24. effebi ha detto:

    mi sa che qui girano parole a vuoto
    “ritorno concreto” “su le maniche e ricominciare da zero”…
    vabbé…

  25. Richi ha detto:

    Tu invece cosa proporresti di meno vuoto e piu’ realistico?

  26. Luigi (veneziano) ha detto:

    Io qualcosa ho proposto: che le associazioni degli esuli utilizzino i soldi pubblici che vengono loro erogati per acquistare immobili in Istria.

    Oltre a ciò, non sarebbe brutto che l’attuale classe politica al governo da anni nell’Istria croata (la DDI) faccia esattamente quello che ha proposto nelle sue mozioni congressuali: metter in atto politiche concrete per permettere il ritorno di chi desidera ritornare.

    Visto che gran parte dei beni nazionalizzati ed ancora in proprietà pubblica sono in mano degli enti locali croati (comuni e contea), qualcosa di concreto potrebbero veramente farlo.

    Questo in Croazia, visto che in Slovenia nessun politico s’è mai espresso a favore del ritorno degli esuli.

    L.

  27. Richi ha detto:

    Ed e’ normale, perche’ il giorno in cui un politico (sloveno o croato) proporra’ di ritornare le terre aglli esuli, puoi immaginare quanto lo fulmineranno i suoi avversari con la vecchia tiritera internazionalissima del “C’e’ gente che non arriva a fine mese e questi danno la casa agli stranieri”.
    Stessa roba in Italia, dato che molti esuli sono utilizzati come serbatoio di voti: perche’ farseli scappare quando si puo’ andare avanti per decenni con la solita tiritera di promesse?
    Io rimango dell’idea che gli esuli debbano “fare da se’ ” se veramente vogliono tornare e chi non ha i mezzi economici per farlo magari potrebbe essere aiutato da quelle associazioni che i soldi li impiegano per piu’ per comizi, musei, manifestazioni eccetera.

  28. effebi ha detto:

    caro richi già iniziare a parlarne mi sembra un evento “epocale” proprio per i tuoi presupposti:

    -“perche’ il giorno in cui un politico (sloveno o croato) proporra’ di ritornare le terre aglli esuli, puoi immaginare quanto lo fulmineranno i suoi avversari…”

    -“molti esuli sono utilizzati come serbatoio di voti: perche’ farseli scappare quando si puo’ andare avanti per decenni con la solita tiritera di promesse…”

    vedi che non è semplice come “qualcuno sostiene” e il “fai da te” -se me lo concedi- lo lascio a chi della dignità ne ha fatto carta da cesso (son fatto così… ci sono esuli e esuli).

    rinrgazio in questo senso luigi per aver dimostrato che di idee ce ne possono essere tante, sarebbe il caso che esuli e rimasti (interessati a un progetto di ritorno “digitoso”) ne discutessero insieme.
    credo sia questo il senso dell’articolo qui proposto.

  29. jacum ha detto:

    se tuti gli exuli se come FB alora caro cogoi semo cagai!

    FB, ma de che dignità te parli? perdonime ma son costernà da sta monada che te ga sparà.

    sempre senza ofexa ma col dexiderio de capir la mentalità dell’exule medio.

    mandi

  30. effebi ha detto:

    esule medio ?

  31. effebi ha detto:

    Se è vero che il Giorno del Ricordo riconosce che ci furono delle vittime di un torto(che non sono solo quelle “delle foibe”) ritengo che a qualle vittime, che con l’esodo, e le loro proprietà pagarono “per utti” (pure per te) si debba immaginare qualcosa che non sia “ciò..ciapeve e tornè…”

    eh ? che dici ? caro cogoi !? ce la facciamo !? e poi, (scusa se…mi permetto) ma a te …che ti viene ? me la devi dare tu la casa e i terreni che i miei hanno perso ?

    e’ interessante questo tipo di atteggiamento (il tuo). va capito.

    con affetto, “un esule medio”

  32. matteo ha detto:

    l’italia effebi

  33. augh ha detto:

    Scusè 1 domanda, mi so che in certi posti i ghe becava le case ai ‘taliani ancora quando che i iera là, sò de casi a Lussin.

    Sò de altri casi come a Veglia, dove che el gerarca comunista ghe fazeva minaccie ai fiòi, pur che la gente andassi via.

    Ma iera cussì per tutto?

    Mi ghe ne go conossudi diversi, che i xe restadi, no i ghe ga fatto niente e no i ghe ga becà niente, massime delle parti de Buje.

    Che differenza iera? Possibile che quei che xe restài, i fussi tutti comunisti?

    Iera un parametro uguale in tutti i posti, oppur dipendeva da qualche fattòr locale?

    E perchè certi paesi xe stadi completamente svodadi e altri vizzin, ‘ssai de meno?

    So anche de gente che iera de sinistra, ma che i iera andadi via nei anni ’60 per motivi più economici, che politici.

    Secondo voi, questi ga i stessi diritti de quei che iera andadi via prima a causa della violenza?

    No xe domande retoriche, xe una storia che non conosso bèn e che me piaserìa savèr.

  34. effebi ha detto:

    no, non sono domande retoriche.

    pressioni sono state fatte un pò ovunque, non solo da “gerarchi comunisti” ma anche da “manovalanza” semplice, e purtoppo anche italiani con italiani (da cui i rapporti “poco felici” tra esuli e rimasti)

    no, quelli che sono rimasti non sono tutti comunisti, ma “meno erano comunisti” e più si son dovuti “piegare”

    il “parametro” era abbastanza uguale, certo con alcune differenze (basta girare l’istria per trovare villaggi completamente-parzialmente-per niente disabitati)

    il perchè lo si può intuire….

    sono in effetti “andati via” molti anche di sinistra e anche qui le differenze ci sono (quelli che subirono in quanto internazionalisti in un regime super-nazionalista e quelli che -da furbetti- si “spostarono” di qua dal confine quasi sempre mantenedo la proprietà… sono da considerarli esuli ?! con questi devo farmi sommare per fare la media !?)

    credo che quando si parla di Esuli si debba capire di chi si sta parlando e quando si incontra qualcuno che ci da una sua opinione andrebbe capito “chi è” e quale è la sua “storia”.

    bisogna metterci solo un pò di buona volontà, ma per 60 anni a molti è convenuto fare del tutto un solo minestrone e qualche barzelletta, a proposito, la savè quela su nazario….

  35. augh ha detto:

    “il perchè lo si può intuire…” scusa, ma non riesco ad inutire, posso fare solo delle ipotesi. Non conosci qualche storia precisa, ad esempio: “in quel paese è andata così perchè, in quell’altro è andata colà perchè…?”

  36. Richi ha detto:

    Fammi capire effebi.
    Uno che si mette in gioco, ricomincia da zero e torna da dov’e’ venuto senza chiedere nulla a nessuno ha poca o nulla dignita’.
    Ma allora chi ha dignita’? Chi non si muove, strepita, urla e pretende un risarcimento meramente basato su beni immobili/monetari?

    Inoltre chiedo ancora: con le case ora abitate da sloveni e croati quasi tutti nati “dopo” quei fatti che ne facciamo? Li sbattiamo fuori?

  37. jacum ha detto:

    cari exuli:

    La vacca Vittoria

    Questa è la storia
    della vacca Vittoria:
    morta la vacca,
    finita la storia.
    Lunga la fiaba,
    stretta la via:
    dite la vostra
    che io ho detto la mia.

    basta! gavè fato bastanza col vostro VOJO VOJO VOJO, ma vojo xe morto in guera.

  38. piesse ha detto:

    Perchè i soldi depositati da Slovenia e Croazia e tuttora giacienti nelle banche europee non sono ancora stati prelevati dall’Italia?

  39. alpino ha detto:

    però un pochino si fanno orecchie da mercante, Pietro ha scritto in più di un’occasione che i beni ovvero le loro case in sovente sono ridotte come nelle foto da lui postate..quindi non c’è più il bene primario la casa..ok se ne sono dovuti andare ma per lasciar marcire i loro beni? nella gran parte dei casi le case sono state abitate da altri ma non sempre è stato così e non c’è solo Istria, la valle dell’Isonzo subì stessa sorte con il piccolo esodo e ancora oggi anche solo andando verso Caporetto si vedono case diroccate con le vecchie scritte Macelleria, Panificio..in zona Plave, Tolmino e Santa Lucia la gente è dovuta scappare e rifugiarsi verso Gorizia ma i loro beni sono finiti per diventare pietre marce..allora che questi ruderi vengano restituiti con un atto formale almeno si inizi da questo…per gli abitanti del posto una vecchia catapecchia non significa nulla ma perchì la lasciò nel 47 significa un pezzo di vita..magari la casa natale.
    Non capisco tanta acredine da parte di alcuni contro gli esuli, proprio non la comprendo, xe gente che se rosiga i diti per 10 anni perchè ghe ga inculà la fiat punto e gli esuli che gaveva perso tutto i ga de star zitti?

  40. Richi ha detto:

    @ Alpino

    Acredine contro gli esuli mi sembra esagerato. Ma siccome di questo tema se ne parla a TS quattro volte al giorno, da decenni, un’opinione -sia pur diversa dalla media- la si puo’ dare?

    Se leggi quel che ho scritto io trovi esempi, ipotesi e qualche idea forse da non scartare.
    La mia “acredine” la riservo a chi su queste cose ci lucra e ho delle grandi perplessita’ su chi preferisce continuare con le sceneggiate pubbliche (che a nulla portano) anziche’ fare un silenzioso e vero ritorno (che nessuno vieta).
    Sulle case sfitte e trascuratissime il discorso si fa piu’ complesso; tuttavia io ho posto un’altra domanda, piu’ volte: per le case occupate attualmente da famiglie slovene e croate, che soluzione si propone? Non mi ha risposto nessuno.

  41. effebi ha detto:

    … per le case occupate da altri non ti preoccupare caro richi nessuno li sbatterà fuori, dormi tranquillo….
    buonanotte ! ninna nanna….

  42. effebi ha detto:

    ma qualcuno si è preoccuparto quando ci sbattevano fuori…!?
    ninna nanna….

  43. effebi ha detto:

    “un silenzioso e vero ritorno”
    sssssssssssssh ! i bambini dormono… riorneremo senza disturbane…
    ninna nanna….

  44. augh ha detto:

    Alpino: “andando verso Caporetto si vedono case diroccate con le vecchie scritte Macelleria, Panificio..in zona Plave, Tolmino e Santa Lucia la gente è dovuta scappare e rifugiarsi verso Gorizia”

    Scusa un attimo, non è che stai confrontando due fenomeni diversi? Mi spiego meglio: fino al 1918, non mi risulta che nei posti che dici tu abitassero delle persone che non fossero slovene.

    A Caporetto, solo la sig.a Maria Ljkar poteva parlare con le truppe italiane, perchè conosceva il triestino, essendo stata a servizio a Trieste. Fonte: Camillo Pavan, Caporetto, pag. 365.

    Ma se non era così, per favore dimmelo, che si impara ogni giorno.

  45. roberto ha detto:

    eh si, augh, alpino ti dira che dal 20 al 43 sui muri c’era scritto anche “mesnica” e “pekarna”….si impara ogni giorno, soprattutto sui blog…..(occhi sbarrati di una faccina ex sorridente)

  46. Richi ha detto:

    Ci “sbattevano” fuori effebi?
    Sbaglio o sei nato e cresciuto a Trieste (da quanto dici e’ cosi’)?
    Mi chiedo cos’avrei detto di cosi’ strano da scatenare i tuoi commentini acidi. Noto comunque che continui a fare il vago, a prendere in giro e a non rispondere a nessuna domanda…..

  47. effebi ha detto:

    35 rispondo al 34
    41 rispondo al 41
    (solo da esempio)

    non è un mio problema se non leggi le risposte, ma poi cos’è un interrogatorio ?
    devo superare un esame ? o è per il sondaggio sull’esule “medio” ?

    il plurale che alle volte adopero penso che mi possa essere concesso quando intendo parlare anche a nome di tutto un popolo… 🙂 due genitori, e quattro nonni….

    i commentini acidi sono conseguenti a semplificazioni banali

  48. jacum ha detto:

    @ emm,

    FB non ha detto una castronata dicendo “o è per il sondaggio sull’esule “medio” ?”

    si potrebbe veramente fare un sondaggio di questo tipo per gli exuli interessati. senza escludere i figli nel caso in cui i genitori esuli siano deceduti.

    potrebbe essere di tal genere: nome, cognome, data e luogo di nascita, proprietá e possedimenti, data dell’esilio, associane esuli di appartenenza….ecc…. vuoi ritornare in patria?, quando intendi farlo?….ecc… di che sostegno hai bisogno: economico, giudiziario, morale, materiale…ecc ….

  49. Richi ha detto:

    “I commentini acidi sono conseguenti a semplificazioni banali”
    Qui sono state poste delle domande, assolutamente normali. Se sono cosi’ sempliciotte, banali e quant’altro, perche’ non rispondere? Non sono l’unico ad aver indicato una soluzione “semplice” (non semplicistica, e’ diverso), quella del ritorno diretto.

    A mio avviso un uomo (e’ il caso che ho posto) che si spacca la schiena in fabbrica per decenni e poi ritorna di suo pugno e di sua volonta’ nel paese d’origine non usa decisamente la sua dignita’ come carta da cesso, cosa che tu sostieni. Per me la usano quelli che ci campano sopra, facendone una gran cagnara e fottendosene allegramente e ci fanno carrieroni. Son cosi’ tonto che non vedo la banalita’ in questo…..

  50. effebi ha detto:

    quoto 50

  51. jacum ha detto:

    qua xe zente che no ghe frena un bimbim de tornar in patria, ma i xe solo a romper le bale dala matina ala sera rimuginando le capele delo stato talian e che tuti i taliani ghe dá ragion, ma ala fine no sucedi un bel njente!!

    concluxion: xe mejo lamentarse che tirar fora la VERA dignitá de omo ( ossia i cojoni) ciapar baraka e buratini e tornar nela madre patria.\

    ricordo a tuti che la NOSTRA TRIESTE NO XE LA PATRIA DEGLI EXULI.

  52. Piero Vis'ciada ha detto:

    – “nostra trieste…” 🙂

    ogni modo no preocuparte, i esuli xe in giro per tuto el mondo, no ghe stavimo tuti nela “tua” trieste (te ga nome sula campanela a barcola ?)

  53. Piero Vis'ciada ha detto:

    – “no ghe frena un bimbim de tornar in patria”
    “ciapar baraka e buratini e tornar nela madre patria”

    noi semo in patria, e ti ? te me par in confusion, fio mio…

  54. jacum ha detto:

    co ste ultime risposte te ga confermà quanto sora dixevo.

    voi exuli se incurabili!

    e la malatia se ciama orgoglio otuxo e egoismo.

    emm deso sererà la discusion, perchè oramai xe da tanto tempo e s sta pasando su argomentazioni diverse dal contesto e quindi fora logo.

    comunque piero, gli unici confuxi qua se voi exuli.
    Trieste non dimentica.

  55. Piero Vis'ciada ha detto:

    – “Trieste” non dimentica

    te minaci ?
    ahahaha ! te son fora…, grande jacum ! grazie.

    per fortuna “Trieste” no te son ti e la “Nostra Trieste” xe solo nela tua imaginazion…

  56. jacum ha detto:

    te se senti minacià? …mah

    el tono no jera ne minacioxo e totalmente diverso da quel che la tua mente gà partorì, el tono jera triste e attento.

    ti no te son triestin, quindi no te pol pronunciarte e eser porta voxe dei triestini.
    semplice e definitivo.

  57. alpino ha detto:

    bhe potresti quantomeno renderci partecipi di cosa significhi TRIESTE NON DIMENTICA

  58. alpino ha detto:

    @Augh
    la situazione era molto più complessa di quanto da te espresso, non sto qui a snocciolare le interviste anche perchè io i miei studi li ho fatti e riportati nella mia tesi di laurea che vedeva relatore un certo raul pupo (dice niente?) quindi il mio pensiero l’ho espresso a ragion veduta, se si vuol imparare cose nuove basta leggere

  59. matteo ha detto:

    si basta leggere, tarvisio per esempio era abitata da sloveni e austriaci

  60. matteo ha detto:

    gli italiani dove si trovavano a kobarid, bovec ecc?

  61. roberto ha detto:

    tesi di laurea:))))))))

  62. Richi ha detto:

    “Dopo el giorno del ricordo saria de istituir el giorno del fazo”.

    Bel titolo, ma per tirar le conclusioni, go visto con delusion le non-risposte, i toni vaghi e i giri de frittaia alle domande, in ‘sto post xe visibili ed evidenti.
    In soldoni: per alcuni xe meio le sceneggiade mediatiche che il silenzio dignitoso, meio far conferenze, articoli e ciacole sul fantomatico ritorno, che ritornar effettivamente, meio postar foto de case distrutte che organizzarse per andar a ripararle (i furlani se ga costruido UN DUOMO intiero a Venzone, dopo el terremoto).
    Se qualchedun pol confermarme che xe cussi’, lo ringrazio, anche se me auguro, con sempre meno speranze positive, de no…..

  63. alpino ha detto:

    si tesi di laurea caro Roberto te sa cossa che xe? o te go de spiegar?

  64. matteo ha detto:

    e hai usato il censimento del 1920?

  65. jacum ha detto:

    caro Alpin,

    TRIESTE NON DIMENTICA.

    voul dire che ricorda e il ricordo non verrá cancellato. é vero che la storia, quella che si sente ogni giorno, quella che é scritta su certi libri, quella raccontata da certe persone, quella divulgata su giornali internet e quant’altro é “leggermente” in contro-tendenza rispetto la veritá, ma questo é anche il gioco di chi ha potere e dei cosidetti vincitori.

    é un discorso assai rognoso e porterebbe alla solita conclusione: chiusura del thread.

    non é il posto adatto.

  66. augh ha detto:

    Una tesi de laurea sull’italianità della valle dell’Isonzo prima del 1919? Interessante, proprio quel che zercavo da anni.

    Te podessi pubblicar qualcossa, metter dei link ecc?

  67. Piero Vis'ciada ha detto:

    – “i furlani se ga costruido UN DUOMO intiero a Venzone, dopo el terremoto”

    i americani xe andadi sula luna

    mia mama ga fato i gnochi

    siora pina se ga ciolto un capoto novo

  68. Piero Vis'ciada ha detto:

    fazo solo presente che i furlani xe un popolo che vivi sul proprio teritorio (i esuli istriani xe dispersi in tuto el mondo

    i furlani ga ale spale una nazion che un minimo de suporto ga fato (per la ricostruzion)

    i istriani ga ale spale una nazion che ancora no ga pagado i aconti (!) dei indenizi e de impegnarse in certe robe (tipo ritorno) no ga voia proprio.

    comunque si, i arabi ga costruido el grataciel più grande del mondo

    archimede brusava le vavi cola lente

    barba giovani se gavava imparado a sonar l’armonica da solo

  69. Piero Vis'ciada ha detto:

    …e trieste no dimentica (ovio)

  70. jacum ha detto:

    @ augh,

    si saria de legerla. spetemo…magari la pol postar via email.

    @ emm, se no se pol tira via.
    sto legendo sto libricin: trieste nascosta, de halupca e veronese. un libro scritto da italianissimi.

  71. augh ha detto:

    Xe quel libro dove i scrivi che ‘sto basso rilievo sul palazzo della pescheria:
    http://www.imagestime.com/show.php/413989_barcolana09venerdi031.jpg.html

    simboleggia le stelle dell’Italia per sprezzo contro l’Austria?

    Senza dìr che i ciozòti i ga sempre messo le stelle sui bragozzi?

    http://www.tuttochioggia.it/image/storia/bragozzi.jpg

    Complimenti per le tue letture, ma no te convièn ciorte la colleziòn de Urania de un strazzariòl per 20 centesimi?

  72. alpino ha detto:

    no non la go pubblicada, e no xe sull’italianità de niente..
    Per rispondere all’altro utente non solo il censimento del 1920…
    Comunque penso si possa chiudere qui la storia si è capito abbondantemente il pensiero imperante del thread e non solo.
    Buona giornata

  73. matteo ha detto:

    il censimento del 1920 non prende in considerazione che la zona è stata popolata da funzionari pubblici e che molte persone sono state introdotte dal regime

    per dire una a idrija non ci sono mai stati italiani e quelli che erano sono stati mandati per via della miniera quando è arrivata l’italia, una volta finita la guerra sono ritornati in italia con un salvacondotto da parte dei partigiani sloveni, cosi ho letto

  74. augh ha detto:

    Dimentichi il “pozzo Inzaghi” delle miniere, simbolo che l’italianità di Idria si manifestava anche sotto terra, dove sgorgava inesorabile come il mercurio, propagandosi per le cavità ipogee fin dalla grotta di Dante, altro indizio che la Slovenia è italiana, anche se non sa di esserlo.

    Alpino, qui non è questione di “pensiero”, ma di verità o falsità storica.

    Lo so che per molta gente la storia è un optional, ma per altri vale ancora qualcosa.

  75. jacum ha detto:

    alpino se te ga piazer manda la tua texi a comitatoplt@gmail.com

    farò texoro delle tue ricerche.

    grazie

  76. jacum ha detto:

    @ augh

    si xe proprio sto libro!

    ma xe una marea de monade patriottiche taliane…

  77. Piero Vis'ciada ha detto:

    – ma no gavè altro logo dove nadar a babar ?

  78. Richi ha detto:

    El Duomo no lo ga ricostruido “lo stato” dato che i Furlani ga ciapado una cifra immensamente inferiore al terremoto dell’Irpinia (che ga avudo piu’ danni e vittime, ma anche un desio de risarcimenti in piu’, se stima qualcossa de sei volte tanto, in proporzion).
    El duomo lo ga ricostruido I ABITANTI. Donne, veci, fioi eccetera, piera per piera, in venti anni, fazendo casin con el comun de Trieste (e ovviamente anca Roma) all’epoca che iera dela teoria “aspettemo un attimo, vedemo come che se meti le robe”.

    No se pol pretender l’impossibile, ma qualcossa se pol sempre far da se’.
    Visto poi el numero de iscritti alle associazioni “pro-Istria” e de esuli a Trieste (decine de migliaia), xe evidente anca ai mussi che se pol far sicuramente qualcossa de piu’ concreto anziche’ lagnarse de continuo o remenarse per conferenze o che altro (me riferisso a chi fa cussi’, non a chi concretizza e no perdi tempo a far sceneggiade).

    El fatto che nissun gabi risposto ad alcune domandine semplici e se la continui a butar in sarcasmo, riconferma el tutto ancora una volta.

  79. augh ha detto:

    Jacum, son d’acordo con ti su tante robe, quasi tutte. Ma a gente che xe nata a Trieste, no te ghe pòl dir che no i xe triestini, che xe sempre stada un porto de màr. E po’ miga tutti i esuli, i passa el tempo a lamentarse, no? E come che se semo ciolti i cabibi, se semo ciolti i esuli, come adesso i serbi, domàn quei del Burundi e tutti quei che volerà vignìr. Unica roba gradita, sarìa che i se impari una dele nostre tre lingue: triestìn, slovèn e tedesco 🙂

  80. Piero Vis'ciada ha detto:

    – el divertente de tuta sta facenda xe che probabilmente, qualchidun de qui che qua sta intervenendo forsi no ga nianche leto el mio spunto… se parla de esuli e rimasti, de collaborazioni possibili.
    vedo che inveze piasi parlar de altro, forsi qualchidun ciapa razzi per…salami.
    piasi parlar de -triestinità- de trieste nostra… de lingue triestine… de galerie de trieste… de italianità de trieste…

    no me par che gabi tanta “incentranza” … però fioi se volè continuar, fe pur, mi ve scolto.

  81. jacum ha detto:

    Augh,
    mi per Triestin intendo chi che se senti veramente tale, no solo perché xe per pura ocaxion nato qua , ma i sentimenti, el sentirse, devi eser puri e votadi per el logo e per le genti.
    dove xe deso el senso de apartenenza?….

    magari ti te son nato a Trieste, ma tu mare e/o tu pare xe nati fora. questo magari pol confonder con quel che mi identificavo nei post precedenti, ma ala fine dela fiera se un exule continua a romper con quela che se ripeti al’infinito, permetime de dir che i se pol ciapar su e ndar fora dele bale, osia a caxa loro dato che xe el dexiderio dei dexiderii!!
    ogi, 2010, xe un ninin diverso de quel che jera zinquanta ani fa o de piú!

    ma xe un discorso sai complicado e longo, e el posto no lo permeti…

    magari un giorno se ciaperemo e davanti a un otavo ciacoleremo per s’ciarirse.

    @richi,

    se te vol zontarte anca ti ala bevuda “del’exule” zontite pur, perché te me par un omo giusto.

    Piero: piemonte d’istria no xe d’entro el tlt.

  82. Piero Vis'ciada ha detto:

    – anche ti me par che te son fora…

  83. Piero Vis'ciada ha detto:

    “i sentimenti devi eser puri e votadi per el logo e per le genti”

    …te ga tirado zo dal Mein Kampf ?

  84. Richi ha detto:

    @ Jacum

    Prima o dopo, un bicer (anca do’) me li fazo volentieri in compagnia!

  85. jacum ha detto:

    grazie richi.
    se te me vol ciapar. lora scrivime su comitatoplt@gmail.com che se metemo d’acordo.
    se ciapemo e ndemo a bever un sior bicer de quel bon dove digo mi 🙂

    l’invito xe estexo anca a augh, ovio 🙂

    cazo mi fora la pila pel primo giro…. ma anca pel secondo. hehehehe Istria Libera!! 😉

  86. piero vis'ciada ha detto:

    – posto qua:

    L’Associazione delle Comunità Istriane organizza per lunedì 15 marzo 2010 la terza di cinque tavole rotonde, coordinate da Carmen Palazzolo Debianchi, su “Essere esuli oggi”. Si parlerà di: “Cosa significa far parte di una minoranza?”. Interverranno: Amalia Petronio, della Comunità degli Italiani di Pirano; Ezio Giuricin, giornalista di TV Capodistria; Nadia Giugno Signorelli, di Radio Pola, sull’esperienza delle interviste di “Ponte Adriatico”.
    L’incontro si svolgerà a partire dalle ore 17 presso la Sala “don Francesco Bonifacio” dell’Associazione delle Comunità Istriane, in via Belpoggio 29/1 -Trieste

  87. jacum ha detto:

    piero, chiedighe a emm che te daghi spazio per un articolo.

  88. piero vis'ciada ha detto:

    – pensa che efeto se te lo faria ti 🙂
    (…e no scherso miga)

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